مجله پزشکی

چند روش موثر در بو زادیی پا در کفش

چگونه از بوی بد کفش خود خلاص شوید

یکی از بزرگترین چالش های بزرگ هنگام خرید کفش نحوه استفاده و نگهداری از آن و همچنین نداشتن بوی بد کفش در استفاده از آن است. ما در این مقاله دوست داریم چند راه کار اصولی و درست در بو زدایی کفش هااز شر بو بد پا ارائه نماییم.

مقدمات بو زدایی

پاهای تمیز:

اولین راه واضح برای تمیز نگه داشتن هر نوع کفش، رعایت بهداشت پا است. پوشیدن کفش‌های اسکراب زمانی که پاهای شما کثیف است یا عرق کرده است می‌تواند به این معنی باشد که باکتری‌ها در کفش‌های مرطوب و گرم تجمع می‌کنند و باعث ایجاد بو می‌شوند. ما می توانیم این پتانسیل را به سادگی با شستن پاها با صابون قبل از پوشیدن کفش از بین ببریم.

جوراب ضد رطوبت:

پارچه ضد رطوبت این جوراب برای جذب و به دفع رطوبت از کفش و پا کمک می کند و به پاهای شما اجازه می دهد احساس خشکی کنید. با پوشیدن جوراب های ضد رطوبت، عرق شما به جای چسبیدن به مواد کفش ، جذب پارچه جوراب می شود. از این رو؛ برای از بین بردن تجمع میکروب ها و باکتری ها در کفش های اسکراب خود، به سادگی باید جوراب خود را روزانه بشورید و تعویض کنید.

کفش های گشاد/تنفس پذیر:

پوشیدن کفش های گشاد یا کفش های مشبک روی آن ها نه تنها انتخاب های راحت در زمینه پزشکی هستند، بلکه برای از بین بردن تجمع بو نیز گزینه های بسیار خوبی هستند. از آنجایی که صنایع مراقبت‌های بهداشتی مکان‌هایی هستند که بیشتر روز روی پاهای خود هستید، پوشیدن کفش‌های اسکراب راحت، کاربردی و قابل تنفس ضروری است.

پوشیدن کفش‌های اسکراب بسته در تمام روز، نه تنها پاهای شما را بد بو می‌کند، بلکه می‌تواند در طول شیفت کاری پاهای شما را متورم کند. با پوشیدن کفش‌های اسکراب که گشاد هستند و از مواد قابل تنفس ساخته شده‌اند، اجازه می‌دهید هوا داخل کفش‌ها وارد شود. این امر نه تنها کفش های اسکراب را خشک نگه می دارد، بلکه می تواند به کاهش تورم پا نیز کمک کند.

جادوگری در پشت کنترل بو

گاهی اوقات با وجود مراقبت خوب از پاها یا انتخاب یک جفت کفش اسکراب خوب، راحت و قابل تنفس برای جلوگیری از ایجاد بو پا کافی نیست. این می تواند به دلایل مختلفی از مشکلات پزشکی گرفته تا استفاده بیش از حد از کفش باشد. بنابراین، برای از بین بردن بوی کفش و شاداب کردن کفش های اسکراب خود، تکنیک هایی را با شما در میان می گذاریم که می توانید از آنها استفاده کنید. و این ترفندها آنقدر خوب کار می کنند که ما فکر می کنیم جادوگری است. برخی از این جادوی شگفت انگیز عبارتنداز:

۱- هوادهی

هرگز مزایایی گذاشتن کفش ها در فضای آزاد برای وارد کردن هوا به داخل آن‌ها را ، دست کم نگیرید. بعد از کار یا در تعطیلات آخر هفته، با بیرون گذاشتن کفش‌ها، در یک پنجره باز یا در مکانی با جریان هوای خوب، کفش‌های اسکراب شما کاملاً خشک می‌شوند. آفتاب هر گونه باکتری موجود در کفش را از بین می برد، در حالی که هوای تازه عرق را خشک می کند و رطوبت موجود در درزها را نیز خشک می کند. این کار کفش‌های اسکراب شما را خوشبو می‌کند و با جلوگیری از جوانه زدن باکتری‌ها، بوی بد باکتری‌ها را از بین می‌برد و کفش‌های شما را از بوی بد محافظت می‌کند.

۲-شستشو

دومین کاری که می توانید برای از بین بردن بو در کفش های اسکراب انجام دهید، شستن کفش های خود طبق برچسب مراقبتی آن است. برخی از کفش های ساخته شده از پارچه نرم مانند لینن، پنبه، نایلون و پلی استر را می توان به راحتی با آب و صابون، چه با دست و چه در ماشین شستشو داد.

شستشوی کامل کفش با آب و صابون تمام باکتری هایی را که باعث ایجاد بو می شوند از بین می برد. فقط یادتان باشد قبل از پوشیدن کفش را زیر فن یا در مکانی که تهویه خوبی دارد خشک کنید تا از کپک زدن یا رشد قارچ در کفش جلوگیری شود.

نکته : کفش های طبی چرمی را هرگز نبایستی با آب بشورید.

۳- نمک زدن

هر چقدر هم که عجیب به نظر برسد، نمک را می توان برای بسیاری از چیزها به جز پخت و پز استفاده کرد. این به طور طبیعی ضد باکتری، رطوبت و جاذب بو است و آن را به عنوان یک روش جهت خوشبو کننده کفش انتخاب خوبی است. فقط به اندازه ای نمک بپاشید که کفی را بپوشاند و بگذارید چند ساعت بماند. سپس نمک را با جاروبرقی یا برس تمیز کنید. این کار باعث می شود کفش اسکراب شما خشک شود و احساس تازگی داشته باشید.

۴- جوش شیرین

یکی دیگر از مواد اولیه آشپزی خانگی که برای خوشبو کردن کفش بسیار مفید است، جوش شیرین است. درست مانند نمک، تنها کاری که باید انجام دهید این است که مقدار زیادی از آن را داخل کفش بپاشید و بگذارید چند ساعت یا یک شب بماند سپس آن را تکان دهید تا اضافی آن پاک شود. جوش شیرین رطوبت را جذب می کند و بوها را به دام می اندازد. و این روند باید چند بار تکرار شود.

۵- چای کیسه ای سیاه

یک روش موثر برای از بین بردن باکتری ها و از بین بردن بو کفش اسکراب، گذاشتن کیسه های چای سیاه در کفش کار است. از آنجایی که چای سیاه حاوی تانن (جوهر مازو) است، یک داروی موثر برای از بین بردن باکتری های انباشته شده در کفش است. شما فقط یک چای کیسه ای استفاده نشده در هر کفش را به مدت 24 ساعت بگذارید تا جذب و بو شود. اگر بو در کفش اسکراب به حد کشنده یا بحرانی رسیده است، 2 تا 3 کیسه چای در هر کفش بیرون بیاورید و بگذارید 24 ساعت یا بیشتر بماند تا عمل کند. اما فراموش نکنید که کیسه های چای را قبل از پوشیدن کفش های اسکراب خود بیرون بیاورید تا از ایجاد آشفتگی یا ایجاد هر گونه ناراحتی جلوگیری کنید.

۶- استفاده از الکل

استفاده از  الکل یک خوشبو کننده طبیعی است و نه تنها بوی کفش اسکراب شما را از بین می برد، بلکه داخل و بیرون کفش را نیز ضد عفونی می کند. با مخلوط کردن مقادیر مساوی الکل با آب و استفاده از یک پارچه نرم برای مالش ملایم محلول در داخل و خارج کفش، کفش‌های اسکراب را ضدعفونی و خوشبو می‌کند. فقط بگذارید تا به طور طبیعی خشک شوند تا بوی الکل از بین برود. و سپس کفش های اسکراب شما آماده پوشیدن مجدد هستند.

۷- استفاده از سرکه سفید

درست مانند استفاده از الکل، سرکه سفید برای ضدعفونی کردن، تمیز کردن و بو کردن فوری کفش‌های اسکراب عالی است. می توانید کفش های خود را با مخلوط کردن 4 قاشق غذاخوری سرکه سفید در 1 لیتر آب و سپس استفاده از محلول روی کفش با یک پارچه یا مسواک تمیز کنید. می توانید کفش ها را یک شب رها کنید و سپس کاملا آبکشی کنید تا بوی سرکه از بین برود. قبل از پوشیدن مجدد کفش، زمان دهید تا کاملا خشک شود.

۸- خوشبو کننده کفش

همچنین می توانید خوشبو کننده های کفش را از فروشگاه خریداری کنید. فقط جزئیات دستورالعمل را برای بهترین نتیجه دنبال کنید.

۹- استفاده از انجماد

به عنوان پزشک متخصص فعالیت دارید، اگر برای درمان‌های خانگی که در بالا عنوان شد  وقت ندارید، شما می‌توانید کفش‌های خود را در یک کیسه قابل پک کردن  قرار دهید به صورتی که هوا در آن جریان نداشته باشد قرار دهید و آنها را در طول شب فریز کنید. دمای انجماد باعث از بین رفتن باکتری هایی می شود که باعث ایجاد بو می شوند.

نتیجه گیری

همانطور که اکنون متوجه شدید که عامل اصلی بوی بد هر نوع کفش باکتری است. بنابراین با اطمینان از عدم تجمع باکتری از عرق یا چیزهای دیگر، می‌توانیم علت بو را کاهش دهیم یا حتی آن را از بین ببریم و این کار باعث می شود کفش‌های طبی شما را برای مدت طولانی‌تری تمیز، تازه‌تر و بدون بو نگه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *